fbpx

Obecnie wszyscy żyjemy informacjami na temat koronawirusa. Zdominował on zupełnie nasze życie, ponieważ wpłynął niemal na każdy aspekt naszej działalności. Wszyscy musieliśmy przystosować się w bardzo krótkim czasie do zupełnie innej rzeczywistości. Sytuacja dynamicznie się zmienia i mimo, że na stronie pisałyśmy już na temat koronawirusa (tutaj), dzisiaj uzupełnimy oraz uaktualnimy informacje.

Dzisiejszy wpis będzie przeglądem najważniejszych informacji, a także tego, jak zmieniła się sytuacja w służbie zdrowia. Czego jako pacjenci możemy oczekiwać, jakie mamy prawa, a jakie obowiązki. Musimy przecież pamiętać, że to, że pojawiły się u nas przypadki koronawirusa nie spowodowało, że ludzie przestali chorować i umierać na inne choroby. Nie zniknęły przypadki grypy, ospy, zawały serca czy udary. Pacjenci nadal muszą mierzyć się z takimi sytuacjami tylko, że teraz w zupełnie zmienionej rzeczywistości. Czego więc możemy się spodziewać?

1. Używanie środków ochrony indywidualnej

To jest temat, który interesuje nas wszystkich. Każdy chce bowiem zabezpieczyć się jak najlepiej przed zakażeniem. Do tego stopnia, że wszystkie te środki, które mogą ochronić nas przed chorobą wywołaną koronawirusem są niemal na wagę złota i wcale nie tak łatwo je dostać. Jak jednak stosować je rozsądnie tak żeby nie zrobić sobie krzywdy?

Stosowanie maseczek ochronnych

Opinie są bardzo różne.

Niektóre kraje wprowadziły obowiązek noszenia maseczek ochronnych w miejscach publicznych przez wszystkie osoby np. Czechy. Wbrew pozorom ma to jednak nie tyle chronić osoby je noszące przed zakażeniem z zewnątrz, a raczej inne osoby w przypadku gdybyśmy to my byli bezobjawowymi nosicielami wirusa i sami o tym nie wiedzieli.

Z drugiej strony Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) w dalszym ciągu rekomenduje noszenie masek głównie przez osoby chore, a także pracowników medycznych mających kontakt z osobami chorymi oraz przez inne osoby opiekujące się chorymi. Takie samo zdanie ma również nasze Ministerstwo Zdrowia, które rekomenduje taki właśnie sposób postępowania.

W przypadku wszystkich innych osób WHO uznaje, że nie muszą one rutynowo nosić masek ochronnych. Dlaczego? Nie ma bowiem żadnej gwarancji, że uchroni nas to przed zakażeniem. Może się natomiast okazać, że maseczek zabraknie w sytuacji gdy będą naprawdę potrzebne. W przypadku zdrowych ludzi ważniejsze jest zachowanie bezpiecznej odległości od innych osób. Jeśli natomiast założenie maski ma poprawić nasz komfort psychiczny, który umówmy się jest w obecnych czasach mocno nadwyrężony, załóżmy ją. Natomiast pamiętajmy, aby po pierwsze masek nie marnować i nie stosować ich z byle powodu, a po drugie bardzo ważne jest, aby stosować je prawidłowo. Nieprawidłowe ich stosowanie może przynieść bowiem więcej szkody niż pożytku. Po pierwsze nie ochroni przed zakażeniem, a po drugie da złudne poczucie bezpieczeństwa osobie, która je nosi.

Jak prawidłowo stosować maseczki?

  1. Przed założeniem maski umyj ręce wodą z mydłem lub zastosuj środek do dezynfekcji zawierający co najmniej 60% alkoholu.
  2. Załóż maskę ostrożnie, upewniając się, że nie ma wolnych przestrzeni między maską, a twarzą.
  3. Unikaj dotykania maski. Jeśli Ci się to zdarzy, umyj ręce wodą z mydłem lub zdezynfekuj specjalnym środkiem.
  4. Wilgotną maskę wymień na nową.
  5. Zdejmuj maskę ostrożnie, pamiętając, aby nie dotykać jej przedniej części, a jedynie delikatnie rozwiązać ją z tyłu.
  6. Zużytą maskę wyrzuć do zamkniętego kosza. Pamiętaj, aby zawsze pozbyć się jej przed powrotem do domu. Podobnie postępuj z rękawiczkami.
  7. Po zdjęciu maseczki umyj lub zdezynfekuj ręce.
  8. Nigdy nie używaj ponownie raz użytej maski.

Przyjmuje się, że tak obecnie powszechny pokaźny zarost u mężczyzn może powodować, że maska nie będzie wystarczająco przylegała do twarzy.

Ostatni szczegół, o którym musimy pamiętać wybierając maseczki ochronne to sprawdzenie czy posiadają one znak CE, który potwierdza, że są one wykonane z odpowiednich materiałów i zgodnie z normami Unii Europejskiej.

Stosowanie środków do dezynfekcji

Pamiętajmy, że jeśli nie mamy żadnego wcześniejszego doświadczenia, starajmy się unikać samodzielnego wytwarzania płynów do dezynfekcji rąk. Nieprawidłowo wykonane mogą bowiem powodować poparzenie i pieczenie rąk. Starajmy się kupić już te gotowe i do tego ze sprawdzonych źródeł.

Najważniejsze jest bardzo dokładne mycie rąk wodą z mydłem, a jeśli nie mamy takiej możliwości, użycie środka zawierającego powyżej 60% alkoholu etylowego.

W przypadku środków do dezynfekcji ważne jest również, aby nie stosować ich na mokrą skórę, bowiem powoduje to ich rozcieńczenie i sprawia, że stają się nieefektywne. Poza tym pamiętajmy, aby stosować je zgodnie z zaleceniem producenta.

Stosowanie rękawiczek jednorazowych

Tutaj mamy dokładnie taką samą sytuację jak w przypadku maseczek. Czyli nie stosujemy dwukrotnie tych samych rękawiczek, zużyte wyrzucamy przed powrotem do domu, a po zdjęciu myjemy ręce lub stosujemy płyn do dezynfekcji. Poza tym staramy się tak zdjąć rękawiczki, aby nie przenieść niczego, co się na nich znajduje na skórę rąk oraz, co czasem może być bardzo trudne :), rękawiczkami nie dotykać twarzy. Dlaczego? Ponieważ jeśli dotkniemy powierzchni, na której znajdował się wirus, nawet w rękawiczce, a następnie dotkniemy ust cały nasz wysiłek związany z ochroną i tak pójdzie na marne.

2. Koronawirus, a telemedycyna

Pojawienie się koronawirusa w krótkim czasie spowodowało to, co wydawało się wcześniej niemożliwe, czyli błyskawiczne wprowadzenie powszechnych teleporad medycznych. Na szczęście sytuacja ta wydarzyła się po wprowadzeniu e-zwolnienia i e-recepty. Dzięki czemu bez wychodzenia z domu możemy, m.in. otrzymać e-receptę na leki stosowane przewlekle, a także po konsultacji z lekarzem na leki wynikające z nagłej potrzeby. Jednocześnie pamiętajmy, że jeśli lekarz uzna, że istnieje taka konieczność może zalecić pacjentowi również osobistą wizytę w placówce.

Czas wprowadzania zmian był bardzo krótki, dlatego pamiętajmy i zwróćmy na to szczególną uwagę, że dla wielu osób starszych korzystanie z telemedycyny może być niezwykle trudną i skomplikowaną sprawą. Spróbujmy więc wesprzeć starszych członków naszej rodziny. Zadbajmy o to, aby mieli wykupione niezbędne leki. Jeśli zajdzie taka potrzeba zadzwońmy za nich do przychodni i poprośmy o przepisanie zażywanych leków. Pracując w aptece widzę, że część starszych osób jest bardzo zagubiona w obecnej sytuacji. Nie wiedzą na czym polega e-recepta i jak ją otrzymać. Dlatego pamiętajmy, aby zwłaszcza teraz otoczyć ich szczególną opieką.

Telemedycyna ma ograniczyć rozprzestrzenianie się wirusa. Każdy pacjent przed wizytą w przychodni powinien najpierw dokonać telefonicznej konsultacji. Każda przychodnia powinna takich konsultacji udzielać. Musimy jednak uzbroić się w cierpliwość, bowiem na pewno nie będziemy jedynymi dzwoniącymi osobami i czasem będziemy musieli poczekać na linii na swoją kolej.

Niemniej telemedycyna jest obecnie tak ważna, bowiem chroni zarówno lekarzy i pielęgniarki jak i samych pacjentów. Każdy podmiot mający podpisany kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia może świadczyć zdalne usługi i co ważne są one przez NFZ refundowane. Niektóre placówki oferują konsultacje telefoniczne, inne wideo konsultacje. Dlatego zapytajmy jakie są możliwości w naszej przychodni.

3. Prawa pacjenta w dobie koronawirusa

Pamiętajmy, że obecny czas to szczególny okres, w którym nasze prawa jako pacjentów mogą być w pewnych sytuacjach ograniczone. Natomiast zawsze jeśli tylko mamy jakieś wątpliwości i uważamy, że potraktowano nas niezgodnie z naszymi prawami możemy zasięgnąć opinii Rzecznika Praw Pacjenta.

4. Planowane zabiegi operacyjne

Z uwagi na obecną sytuację w tym duże ryzyko zakażenia większość planowanych zabiegów operacyjnych, które mogą zostać przełożone i nie stwarza to zagrożenia dla pacjenta, zostało wstrzymanych. Nadal jednak zdarzają się sytuacje nagłego zagrożenia życia. We wszystkich takich przypadkach operacje są w dalszym ciągu przeprowadzane.

5. Wirtualny asystent – co to takiego?

Na koniec w całym tym zamieszaniu i natłoku informacji Ministerstwo Zdrowia przygotowało dla nas pomoc – wirtualnego asystenta. O każdej porze dnia i nocy odpowie on na nasze pytania odnośnie koronawirusa. Wirtualnemu asystentowi możemy zadać dowolne pytanie, które przyjdzie nam do głowy (najlepiej sprawdzają się pytania krótkie i dotyczące jednego, konkretnego problemu). Wirtualny asystent cały czas się uczy, ale jeśli nie będzie umiał odpowiedzieć na nasze pytanie wskaże nam gdzie szukać pomocy.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x