fbpx

Jak poprawić pamięć bez leków?

Jak poprawić pamięć bez leków?

Jak poprawić naszą pamięć to pytanie, które zadajemy sobie coraz częściej. Czy nam się to podoba czy nie, żyjemy w czasach, w których nauka będzie nam towarzyszyła do końca życia. Wszystko rozwija się w tak niesamowitym tempie, że wiedza zdobyta w szkole zdecydowanie nam nie wystarczy żeby poradzić sobie w życiu. Już jesteśmy i wszystko wskazuje na to, że nadal będziemy skazani na nieustanne doszkalanie się. Ale czy na pewno skazani? Czy nauka musi być czymś nieprzyjemnym i żmudnym? Czy musi się nam kojarzyć jedynie z wkuwaniem na pamięć?

Obecnie dzięki niesamowitemu rozwojowi neurobiologii wiemy coraz więcej na temat mózgu. Tego, co jest dla niego korzystne, a co mu szkodzi. Wiemy też jakie techniki najlepiej zastosować, aby uczyć się łatwiej i żeby wiedza zostawała z nami na dłużej. W końcu uczenie się to główne zadanie naszego mózgu. Zaczynamy się uczyć już od urodzenia, a nawet jeszcze wcześniej i proces ten trwa do końca życia. Warto się więc z nim zaprzyjaźnić 🙂

Mózg lubi wyzwania. Wykorzystajmy to.

Ponieważ człowiek uczy się całe życie i zaczyna ten proces już w życiu płodowym, natura musiała dać nam jakąś motywację. Coś, co sprawi, że zdobywanie nowej wiedzy będzie dawało nam satysfakcję i poczucie zadowolenia. Tak jest faktycznie. Jeśli tylko widzimy sens naszej nauki, robimy to w konkretnym celu i dodatkowo posługujemy się dobrymi metodami, poziom naszego szczęścia i zadowolenia z życia zdecydowanie wzrasta. Gdyby tak nie było niemowlę nigdy nie nauczyłoby się nowych rzeczy no bo po co 🙂 Tymczasem właśnie u dzieci widać to najlepiej. To one z niezwykłą cierpliwością nie zważając na niepowodzenia zdobywają coraz to nowe umiejętności. A pomaga im w tym nie jakiś przymus, nakaz czy obowiązek, a tylko i wyłącznie ich własny mózg, a konkretniej układ nagrody. W momencie osiągnięcia jakiegoś celu, zdobycia nowej umiejętności, wydziela się w naszym mózgu dopamina, która wpływa na wydzielanie się endogennych opioidów i uczucie szczęścia.

Ciekawość, a nie przymus…

Ważne jest również to, że człowiek uczy się skutecznie wtedy, kiedy jest czymś autentycznie zainteresowany. Kiedy sam stawia sobie pytania i następnie szuka na nie odpowiedzi. Ciekawość jest warunkiem rozbudzenia motywacji. Dużo bardziej satysfakcjonująca i skuteczna będzie dla nas nauka, jeśli pobudzi nas do niej ciekawość. W miarę szukania odpowiedzi na zadawane pytania, będziemy zadawać kolejne i kolejne. W ten sposób możemy nauczyć się czegoś często nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Dodatkowo przyswojone informacje zostaną z nami na dłużej. Pamiętajmy, że zanim nasz mózg zaangażuje cały swój potencjał w proces nauki, z reguły najpierw zapyta nas o jej sens i przydatność. Jeśli nie znajdzie wystarczającego potwierdzenia tego, że to ważne i przydatne, nie zaangażuje się wystarczająco, bo nie będzie tracił energii, która jest w końcu niesamowicie cenna.

Zupełnie odwrotnie działa przymus. Jeśli musimy się czegoś nauczyć, a dodatkowo towarzyszy temu stres i niepokój. Nasza wrodzona ciekawość zostaje stłumiona przez te negatywne emocje. Nasz mózg skupia się bardziej na tym jak zmniejszyć dyskomfort spowodowany stresem niż na tym, czego mamy się nauczyć. Pamiętajmy, że nic tak skutecznie nie zabija ciekawości jak przymus i stres z nim związany. Na pewno każdy z nas zauważył to na własnej skórze. Na przykład zaczynając nową pracę. Zadania, które po pewnym czasie nie sprawiają nam już problemu, na samym początku ze względu na towarzyszący nam stres wydają się nie do opanowania.

Jak widzimy, nasz mózg jest przygotowany do uczenia się przez całe życie. Wszystko zostało przygotowane tak, żeby nauka była procesem, tak naturalnym, jak chociażby oddychanie. Więc wszystko, co musimy zrobić to mu nie przeszkadzać i zapewnić warunki do prawidłowej pracy. Jak jednak tego dokonać w praktyce?

Co sprzyja uczeniu się?

1. Ruch na świeżym powietrzu

Pamiętajmy, że każda aktywność fizyczna nie tylko pozytywnie wpływa na naszą sprawność, ale również na pracę mózgu. Dodatkowo zwiększa naszą energię i chęć do działania.

Jeżeli nie damy rady danego dnia udać się chociaż na krótki spacer, to nie zapominajmy o wietrzeniu pomieszczeń, w których pracujemy. Niedotleniony organizm działa zdecydowanie gorzej.

2. Picie odpowiedniej ilości wody

Już nawet niewielkie odwodnienie powoduje u ludzi uczucie zmęczenia, znużenia, brak chęci do działania. Picie wody jest ważne z wielu powodów i pewnie nie musimy Was nawet specjalnie do tego przekonywać. Pamiętajmy jednak, że w ciągu dnia bardzo łatwo zapomnieć o systematycznym nawadnianiu się. Ciągle jesteśmy przecież czymś zajęci. Często takim pierwszym sygnałem od naszego organizmu, że coś jest nie tak i że dostarczmy mu za mało płynów są bóle głowy. Zamiast więc sięgać w takich sytuacjach od razu po tabletki przeciwbólowe zróbmy najpierw rachunek sumienia odnośnie ilości wypitej tego dnia wody.

Zobacz: Jak pić więcej wody?
3. Odpowiednia dieta bogata w nieprzetworzone produkty, a zwłaszcza pełnowartościowe śniadania.

Naszemu mózgowi powinniśmy dostarczać paliwo do działania. Pamiętajmy, że wymagamy od niego niemal na każdym kroku nieustannej koncentracji i uwagi. Tego, że nie będzie się mylił i popełniał błędów. Żeby mógł tak pracować na pełnych obrotach musimy mu dostarczyć wysokiej jakości paliwo.

4. Odpowiednia ilość snu

O tym jak ważna dla naszego zdrowia jest odpowiednia ilość snu pisałyśmy już wielokrotnie. Zaniedbanie tego, czyli zarywanie nocy niestety negatywnie wpływa na nasze zdolności intelektualne. Każdy na pewno doświadczył tego nie raz na własnej skórze. Po nieprzespanych nocach często możemy doświadczyć spadku koncentracji, zmniejszenia uwagi, pogorszenia nastroju. Pamiętajmy, że żadna kawa nie zastąpi nam odpowiedniej ilości snu.

Problemy ze snem? Zobacz jak sobie z nimi poradzić.

A co przeszkadza mózgowi w nauce?

1. Stres

To chyba jeden z głównych winowajców. Oczywiście krótkotrwały stres może być mobilizujący, ale długotrwały, który powoduje strach, niepokój, wewnętrzny przymus, że przecież musimy wypaść dobrze, bo… niestety nam nie pomaga, a wręcz tak jak pisałyśmy wcześniej zabija ciekawość i radość płynącą z nauki, opanowywania nowych rzeczy i podejmowania wyzwań.

2. Alkohol, papierosy, niezdrowe jedzenie

Niestety wszystko to sprawia, że zaśmiecamy nasz organizm i nasz mózg nie może efektywnie pracować. Alkohol zdecydowanie i wyraźnie niszczy nasze neurony. Pamiętajmy, że zwłaszcza w okresie intensywnego wysiłku fizycznego powinniśmy zapomnieć o używkach i niezdrowym jedzeniu, bo odbije się to na jakości naszej pracy.

3. Brak aktywności fizycznej

To niestety kolejny bardzo ciężki grzech, który tylko pozornie nie ma nic wspólnego z pracą naszego mózgu i zapamiętywaniem. Tak naprawdę ten punkt jest bardzo ważny. Pamiętajmy, że jeśli zależy nam na dobrych efektach naszej pracy, na szybkiej i skutecznej nauce, to zawsze lepsze efekty odniesiemy jeśli w nasz rozkład dnia wpiszemy jakąś aktywność fizyczną, nawet jeśli miałby to być tylko spacer. Dotleniony mózg będzie pracował znacznie wydajniej. Dodatkowo aktywność fizyczna dodaje nam energii i siły do działania, a o to przecież nam chodzi.

4. Samotność

Może to się wydać dziwne, ale nasz mózg nie lubi samotności. Udowodniono, że kontakty towarzyskie wpływają pozytywnie na nasz nastrój, a także pobudzają nasz mózg do pracy, poprzez aktywizację. Pamiętajmy, że zawsze dla naszego mózgu korzystniejsze będą spotkania towarzyskie niż bezmyślne oglądanie telewizji. Dodatkowo ważne jest, żeby spotykać się z osobami, które nas inspirują, motywują do działania. Takie spotkania są dla naszego mózgu wyzwaniem, a te jak już wspomniałyśmy on bardzo lubi. Na pewno więc nabierzemy dzięki nim wiatru w żagle.

Skoro już wiemy, co pomaga, a co szkodzi naszemu mózgowi, zastanówmy się jak powinniśmy się uczyć żeby miało to jakikolwiek sens i było efektywne

Przenieście się teraz razem z nami na salę lekcyjną lub wykładową. Przyjmijmy, że studiujecie dietetykę. Wchodzicie na wykład z prawa żywieniowego z mocnym postanowieniem wysłuchania całości i sporządzenia z tego wykładu notatek, ale już po 20 minutach Wasze myśli odpływają w innym kierunku. Co jakiś czas staracie się skupić na słowach profesora, ale pod koniec wykładu ani Wasza wiedza ani Wasze notatki nie są imponujące. Dlaczego tak się dzieje?

Cóż najtrudniejszą dla mózgu formą poznawania świata jest mechaniczne czytanie tekstu lub słuchanie wykładu, który nie pobudza naszej wyobraźni. Instrukcja czegokolwiek przelana na papier bez możliwości zobaczenia tego, dotknięcia, zaangażowania w proces poznania wszystkich zmysłów jest najtrudniejszą formą nauki dla mózgu. Zawsze, istnieje ryzyko, że albo nie zrozumiemy wszystkiego i nie będziemy w stanie wyobrazić sobie czegoś, albo zrozumiemy to źle. Jeśli nudny wykład trwa długo, nasz mózg się wyłącza. Nie widzi sensu tracenia energii na proces uczenia się. Wiedza dostarczona w taki sposób na pewno zostanie przez nas szybko zapomniana. Neurony mogą bowiem przetwarzać tylko te informacje, którym potrafią nadać znaczenie. Operowanie niezrozumiałymi pojęciami bez pomocy konkretów, proces ten wyraźnie utrudnia.

Tymczasem czy ten sposób nauki: mechaniczne czytanie i słuchanie wykładów czegoś Wam nie przypomina?

Przypomina typową naukę w szkole. Nic dziwnego, że większości rzeczy, których uczyliśmy się w szkole w obecnej chwili już nie pamiętamy. To jest zdecydowanie najgorszy z możliwych sposób nauki. Dlatego dzisiaj w dorosłym życiu możemy już tych błędów nie popełniać i uczyć się w bardziej efektywny sposób.

Jak więc powinna wyglądać nasza nauka żeby była efektywna?

  1. Najłatwiej uczyć się wykonując daną czynność. Zawsze większe efekty przynosi obserwowanie, a następnie samodzielna próba wykonania zadania. Tak samo jak nie da się nauczyć pływania tylko i wyłącznie czytając o nim, tak samo ciężko nauczyć się obsługiwać jakieś urządzenie tylko i wyłącznie czytając jego instrukcję. Podobnie jest z nauką przedmiotów szkolnych. Zawsze większe efekty przyniesie nauka przez wykonanie doświadczenia lub obserwowanie omawianych zjawisk na żywo, niż tylko i wyłącznie czytanie lub słuchanie o nich. W ten sposób zapamiętamy lepiej dany materiał, bo wykorzystamy kilka zmysłów do jego poznania. Nie tylko i wyłącznie słuch czy wzrok.
  2. Poza tym dużo lepsze efekty przyniesie nam nauka czegoś jeśli dane zagadnienie nas zainteresuje. Jeśli poświęcimy trochę czasu na zadanie samemu sobie dodatkowych pytań i własnoręczne poszukanie na nie odpowiedzi. Jeśli pobudzimy naszą ciekawość i damy naszemu mózgowi sygnał, że czeka nas nowe wyzwanie, wtedy on poświęci cały swój potencjał na naukę i wykonanie zadania. W końcu wyzwania to to, co lubi. 🙂 Mam nadzieję, że pamiętacie o tym z naszego przedostatniego wpisu.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Powrót do góry
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x