fbpx

Wizyty u lekarzy dla wielu pacjentów są stresującym przeżyciem. Równie stresujące mogą być teleporady. Trzeba w krótkim czasie przekazać informacje o stanie swojego zdrowia, tak aby zostać jak najlepiej zrozumianym. Do tego lekarze często zadają pytania, na które trudno jest pacjentom szybko znaleźć jednoznaczną odpowiedź. Nie zawsze łatwo jest bowiem ustalić skalę swojego bólu, czy też jego charakter. Zdarza się więc, że kończymy rozmowę z lekarzem z poczuciem, że nie wszystkie nasze wątpliwości zostały rozwiane. Dlatego aby je zminimalizować proponujemy do każdej teleporady dobrze się przygotować.

Może przydać Ci się też wpis: Jak przygotować się do wizyty u lekarza?

Co muszę przemyśleć?

  1. Zastanów się, z czym konkretnie zgłaszasz się do lekarza. Jeśli na przykład odczuwasz bóle lekarz na pewno zapyta Cię o ich charakter, częstość występowania. W tym przypadku warto przez pewien czas (zależy jak często bóle u Ciebie występują) prowadzić dzienniczek, w którym będziesz zapisywać częstotliwość i nasilenie bólu. Warto posłużyć się skalą np. 5, 7 czy 10-stopniową. Często, po tak dokładnej samokontroli swojego stanu zdrowia, pacjenci są zdziwieni zapisanymi wynikami. Natomiast dla lekarza będą one na pewno cenną wskazówką przy stawianiu diagnozy.
  2. Pomyśl jakie masz w stosunku do lekarza oczekiwania: wystawienie skierowania na badania diagnostyczne, uzyskanie skierowania do lekarza specjalisty, uzyskanie recepty na konkretny lek, który stosujesz sezonowo i wiesz, że Ci pomaga np. w przypadku alergii, itp.
  3. Jeśli cierpisz na choroby przewlekłe, bądź stosujesz jakieś leki lub suplementy diety w sposób stały, pamiętaj, aby przygotować ich spis. Pacjenci często nie zdają sobie sprawy jak wiele stosowanych przez nich leków bez recepty, suplementów czy nawet ziół może wpływać na działanie zażywanych leków z przepisu lekarza.
  4. Po zrobieniu listy leków, zastanów się czy nie czujesz się po nich źle, czy nie pojawiły się ostatnio jakieś nowe objawy, o których warto byłoby poinformować lekarza. Niektóre niepokojące objawy, które odczuwamy mogą być bowiem skutkiem działania leków. Np. pewna grupa leków na nadciśnienie może wywoływać u pacjentów suchy, męczący kaszel – po stwierdzeniu takiego objawu, lekarz może zmienić dany lek na inny. Dlatego przeanalizujmy dokładnie to jak się czujemy i czy nic nas nie niepokoi.
  5. Często pacjenci zanim udadzą się do lekarza z jakąś dolegliwością próbują “leczyć się na własną rękę”. Przemyśl, jakie działania już podjąłeś, jakie leki, dostępne bez recepty, już zażywałeś, jak długo, itp. To wszystko może pomóc w postawieniu szybciej prawidłowej diagnozy.
  6. Zastanów się, czy w Twojej rodzinie występowały/występują jakieś schorzenia przewlekłe, np. nowotwory, choroby serca, jaskra.
  7. “Przećwicz” rozmowę z lekarzem. Spróbuj wyobrazić sobie tę rozmowę. Pomyśl, o czym po kolei będziesz chciał opowiedzieć.

Co mieć w zasięgu ręki?

  1. Listę zażywanych leków, suplementów oraz ziół. Tutaj możesz zobaczyć, a nawet kupić, gotowy szablon do wpisania listy przyjmowanych leków – sklep.
  2. Wyniki badań, które były wykonywane przed e-poradą.
  3. Jeśli mierzysz w domu regularnie ciśnienie krwi przyszykuj swój dzienniczek pomiaru ciśnienia. O tym jak mierzyć ciśnienie krwi pisałyśmy w tym poście. Natomiast tutaj możesz kupić dzienniczek do zapisywania swoich pomiarów.
  4. Listę pytań do lekarza, a także spisane najważniejsze punkty z przebiegu Twojej choroby, np. kiedy zaczęły się bóle, kiedy trafiłeś do szpitala, itp. Nawet jeśli wydaje Ci się teraz, że będziesz o nich pamiętał – stres i pośpiech zrobią swoje.
  5. Notes do zapisania zaleceń lekarza oraz kodów e-recept czy e-skierowań. Nawet jeśli posiadasz Internetowe Konto Pacjenta (wpis tutaj) musisz pamiętać, że e-skierowania pojawiają się na nim zazwyczaj z pewnym opóźnieniem. Warto więc również je sobie zapisać podczas teleporady.

Złote zasady komunikacji z lekarzem:

  1. Udzielaj konkretnych i zwięzłych informacji.
  2. Bądź szczery, nawet jeśli Twoje schorzenie jest krępujące pamiętaj, że kontaktujesz się z lekarzem aby uzyskać pomoc medyczną. Jeśli zataisz jakiejś dolegliwości, możesz znacząco utrudnić postawienie poprawnej diagnozy lub opóźnić jej postawienie.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x